Data publikacji: 2025-12-17

Uczeń ery cyfryzacji i zawody przyszłości - podsumowanie konferencji - debaty we Włocławku

AI w klasie: partner, narzędzie czy zagrożenie? Jak przygotować uczniów do rynku pracy, który podlega nieustannym zmianom?

Podczas ogólnopolskiej konferencji - debaty we Włocławku spotkali się przedstawiciele edukacji, administracji, instytucji rynku pracy i biznesu, by wspólnie rozmawiać o tym, jak budować kompetencje przyszłości - mądrze, odpowiedzialnie i „z człowiekiem w centrum”.

17 grudnia 2025 r. we Włocławku odbyła się ogólnopolska konferencja - debata „Uczeń ery cyfryzacji w drodze do zawodów przyszłości”, zorganizowana przez Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego we Włocławku w ramach cyklu „Uczeń na rynku pracy, czyli o współpracy szkół zawodowych z pracodawcami” (II edycja). Wydarzenie zgromadziło szerokie grono ekspertów oraz praktyków: od środowiska szkolnictwa zawodowego i instytucji publicznych, po uczelnie, doradztwo, organizacje oraz przedstawicieli firm i rynku pracy.

Silnym akcentem otwarcia był wykład prof. Andrzeja Dragana poświęcony sztucznym sieciom neuronowym i relacjom między ludzkim mózgiem a AI. Następnie uczestnicy mieli okazję wysłuchać rozmowy o książce „Quo VAIdis” oraz koncepcji „Nauka bez nauczyciela” — ważnej w kontekście tego, jak zmienia się rola edukatora i jaką funkcję w uczeniu się może pełnić technologia

Kolejne wystąpienia przeniosły dyskusję z poziomu idei do konkretnych obszarów systemowych i praktycznych: od cyfryzacji egzaminów i zmieniających się realiów potwierdzania kwalifikacji, po narzędzia i rozwiązania wspierające rozwój kompetencji przyszłości w środowisku szkolnym. Wiele uwagi poświęcono temu, co w edukacji „ponadczasowe”, a jednocześnie kluczowe w erze cyfrowej: krytyczne myślenie, adaptacyjność, odpowiedzialność i umiejętność uczenia się przez całe życie.

Kulminacją wydarzenia był panel dyskusyjny „W jaki sposób AI zmienia ścieżki edukacyjne uczniów przygotowujących się do wejścia na rynek pracy”, który zebrał przedstawicieli administracji, środowiska badawczego, instytucji edukacyjnych i rynku pracy. Wśród panelistów znalazł się również Konrad Romaniuk - koordynator Krajowego Centrum Europass i Euroguidance oraz Krajowego Zespołu Ekspertów EVET w Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji. Rozmowa dotyczyła m.in. tego, jak szkoły i instytucje mogą wspierać uczniów w planowaniu ścieżek edukacyjno-zawodowych w świecie, w którym kompetencje szybciej się dezaktualizują, a narzędzia cyfrowe coraz częściej stają się stałym elementem uczenia się i pracy.

Konferencja pokazała, że cyfryzacja nie jest jedynie „technologicznym dodatkiem” do edukacji — staje się językiem codzienności uczniów i rynku pracy. Tym bardziej potrzebne są spotkania, które łączą różne perspektywy i pozwalają budować wspólne odpowiedzi: jak uczyć, jak wspierać, jak rozwijać i jak mądrze korzystać z AI, by wzmacniać potencjał młodych ludzi w drodze do zawodów przyszłości.

Zapraszamy do zapoznania się z fotorelacją z wydarzenia:
https://ckziu.wloclawek.pl/blog/2025/12/18/relacja-z-konferencji-uczen-ery-cyfryzacji-w-drodze-do-zawodow-przyszlosci/