Data publikacji: 2025-08-20

Trendy w edukacji dorosłych

Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju opublikowała nowy raport o trendach w uczeniu się dorosłych, który rzuca światło na aktualne wyzwania i kierunki rozwoju edukacji.

 

Nowy raport OECD pokazuje, że uczenie się dorosłych staje się coraz ważniejszym elementem rozwoju społecznego i gospodarczego. Jednym z kluczowych wniosków raportu jest nierówność dostępu do nauki. Osoby z wyższym poziomem wykształcenia oraz pracownicy częściej uczestniczą w programach edukacyjnych niż osoby z niższym poziomem wykształcenia czy bezrobotni. Taki stan rzeczy prowadzi do tzw. "efektu Mateusza" – osoby już posiadające umiejętności mają łatwiejszy dostęp do dalszego kształcenia, podczas gdy osoby mniej wykształcone pozostają w tyle.

Z raportu wynika, że:

  • wśród osób z wyższym wykształceniem udział w kształceniu sięga aż 60–70%, podczas gdy w grupie osób z niskim poziomem wykształcenia – jedynie 20–25%;
  • osoby powyżej 55. roku życia uczą się trzy razy rzadziej niż osoby w wieku 25–34 lat;
  • pracujący uczestniczą w kursach ponad dwa razy częściej niż osoby bezrobotne lub pozostające poza rynkiem pracy;
  • w niektórych krajach nordyckich i Holandii udział dorosłych w nauce przekracza 70%, podczas gdy w innych, np. w części krajów południowej Europy, nie przekracza 30%.

Autorzy raportu podkreślają, że nierówności w dostępie do edukacji dorosłych mają długofalowe konsekwencje dla gospodarki i rynku pracy. Jednocześnie zwracają uwagę na rolę polityk publicznych w zwiększaniu udziału dorosłych w nauce. Wskazują na konieczność tworzenia systemów edukacyjnych dostępnych, elastycznych i odpowiadających na potrzeby różnych grup społecznych oraz podkreślają potrzebę rozwoju programów wsparcia, platform cyfrowych i indywidualnych kont edukacyjnych, które ułatwią dorosłym zdobywanie nowych umiejętności w każdym wieku.

Pełną wersję raportu "Trends in Adult Learning" można pobrać ze stron OECD.