Aktualności
Data publikacji: 2025-08-22
Kompetencje cyfrowe uczniów w Polsce
Najnowszy raport Instytutu Badań Edukacyjnych pokazuje, że choć polscy uczniowie dobrze odnajdują się w świecie nowych technologii, nie zawsze przekłada się to wysoki poziom kompetencji cyfrowych.
Analizy IBE wskazują, że samoocena uczniów w zakresie kompetencji cyfrowych często odbiega od rzeczywistości. W praktyce wielu uczniów wciąż ma trudności z wykonywaniem zadań wymagających krytycznego myślenia i oceny wiarygodności informacji.
Co istotne, dziewczęta w Polsce osiągają średnio wyższe wyniki w zakresie kompetencji komputerowych i informacyjnych niż chłopcy, jednak rzadziej wiążą swoją przyszłość z zawodami związanymi z nowymi technologiami. To zjawisko wpisuje się w szerszy europejski problem niedoreprezentacji kobiet w branży IT.
Raport zwraca także uwagę, że intensywne korzystanie z technologii cyfrowych przez młodzież nie zawsze przekłada się na wysoki poziom kompetencji. Najlepsze wyniki osiągają uczniowie korzystający z technologii umiarkowanie – zarówno podczas nauki, jak i w życiu codziennym. Widać również, że wiele umiejętności cyfrowych uczniowie nabywają de facto poza szkołą, a biegłość w świadomym używaniu technologii zależy w dużej mierze od takich czynników, jak np. kapitał społeczny i kulturowy rodziny. Rolą systemu edukacji powinno być zatem wyrównywanie szans i zapewnienie wszystkim uczniom dostępu do rzetelnej edukacji cyfrowej.
Inwestycja w rozwój kompetencji cyfrowych uczniów to inwestycja w ich przyszłość – w ich bezpieczeństwo, możliwości zawodowe i aktywne uczestnictwo w życiu społecznym. To wyzwanie, które dotyczy całego systemu edukacji, a jego realizacja będzie miała kluczowe znaczenie dla konkurencyjności Polski w świecie cyfrowym.
Pełną wersję raportu „Kompetencje cyfrowe uczniów w Polsce – co wiemy z badań międzynarodowych?” można pobrać ze stron IBE.